لینک کوتاه https://gamemo.ir/bp/2v6w7
تفاوت پلی استیشن ۵ با پلی استیشن ۴
علمی

تفاوت پلی استیشن ۵ با پلی استیشن ۴

PS5 سونی نسبت به PS4 پیشرفت بزرگی در عملکرد ارائه می‌کند و اکنون یافتن آن در انبار بسیار آسان‌تر است. در اینجا نحوه چیدمان این دو کنسول آمده است.

پلی استیشن 4 (چپ) در کنار پلی استیشن 5 استاندارد (راست)

پلی استیشن 4 (چپ) در کنار پلی استیشن 5 استاندارد (راست)

 

  • PS5 پرچمدار کنسول بازی سونی با مدل استاندارد 500 دلاری و نسخه دیجیتال 400 دلاری است.
  • قدیمی‌تر نزدیک به یک دهه است که وجود دارد اما هنوز توسط سونی و سایر ناشران پشتیبانی می‌شود.
  • PS5 پیشرفت‌های بزرگی نسبت به PS4 ارائه می‌کند، و با کمبود سهام در نهایت، اکنون زمان ارتقا فرا رسیده است.

 

نام تجاری پلی استیشن سونی یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در زمینه بازی است که سخت‌افزار قدرتمند و بازی‌های انحصاری را به میلیون‌ها بازیکن اختصاصی در سراسر جهان ارائه می‌کند.

 

کنسول پرچمدار کنونی سونی، PS5، با فروش 10 میلیون دستگاه در 249 روز اول، رکوردهای شرکت را به نام خود ثبت کرد و بیش از 32 میلیون کنسول PS5 با وجود کمبود سهام در دو سال اول عرضه به فروش رسید. این شرکت دو نسخه از پلی استیشن 5 را به فروش می رساند: یک PS5 استاندارد و یک نسخه دیجیتال بدون درایو دیسک.

 

PS4 با سرعتی مشابه در مسیر تسلط بر نسل قبلی کنسول فروخته شد. سونی PS4 را چند بار پس از عرضه آن در سال 2013 به‌روزرسانی کرد و حتی یک PS4 Pro کمی قدرتمندتر را در سال 2016 منتشر کرد. کنسول‌های پلی‌استیشن 4 هنوز هم می‌توانند جدید خریداری شوند، اما پیدا کردن آنها سخت‌تر شده است زیرا فروشگاه‌های بیشتری روی PS5 موجود می‌شوند. مدل ها.

 

در حالی که PS5 پیشرفت بزرگی نسبت به سخت افزار PS4 اصلی تقریباً 10 ساله دارد، بسیاری از توسعه دهندگان به انتشار بازی های جدید برای PS4 ادامه می دهند تا به میلیون ها بازیکنی که هنوز کنسول خود را ارتقا نداده اند دسترسی پیدا کنند. اما با توجه به اینکه سونی رسماً پایان کمبود کنسول PS5 را اعلام کرد و عناوین مورد انتظار مانند Marvel's Spider-Man 2 به طور انحصاری برای PS5 عرضه می شوند، اکنون دلیل کمی برای سرمایه گذاری روی PS4 وجود دارد و دلایل بیشتری برای ارتقاء آن وجود دارد.

 

سونی پلی استیشن 5:

سونی پلی استیشن 5

پلی استیشن 5 به لطف سخت افزار نسل بعدی، انحصاری ها و درایو بلوری 4K بهترین تجربه بازی کنسول را ارائه می دهد. اگرچه قیمت آن 100 دلار بیشتر از کنسول نسخه دیجیتال است، مدل استاندارد PS5 به شما امکان می دهد بازی های فیزیکی را روی دیسک انجام دهید.

 

سونی پلی استیشن 4:

سونی پلی استیشن 4

اگرچه PS4 نزدیک به یک دهه از عمرش می گذرد، اما یک کتابخانه بازی چشمگیر دارد و خرده فروشی هایی مانند GameStop مدل های بازسازی شده را با تخفیف می فروشند. اکثر گیمرها بهتر است PS5 بخرند، اما PS4 دست دوم گزینه بدی برای گیمرهای معمولی با بودجه نیست.

 

تفاوت قیمت پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5:

تفاوت قیمت پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5

PS5 استاندارد 500 دلار قیمت دارد در حالی که نسخه دیجیتال PS5 بدون درایو دیسک 400 دلار قیمت دارد. یک بسته PS5 با God of War Ragnarök نیز با قیمت MSRP 560 دلار در دسترس است، اگرچه اکنون اغلب با قیمت 509 دلار به فروش می رسد.

در همین حال، یک PS4 کاملاً جدید 300 دلار قیمت دارد و مدل های دست دوم یا بازسازی شده حدود 220 دلار به فروش می رسند. PS4 های جدیدی که اکنون در انبار پیدا خواهید کرد، معمولاً نسخه "باریک" کنسول هستند که ساختار جمع و جورتری نسبت به طراحی اصلی دارند.

نسخه قدرتمندتر PS4 با پشتیبانی از بازی‌های 4K، به نام PS4 Pro، 400 دلار قیمت دارد، اما دیگر به‌راحتی آنلاین یا در فروشگاه‌ها در دسترس نیست. شما می توانید لیست های دست دوم PS4 Pro را با قیمت حدود 270 دلار پیدا کنید.

 

تفاوت گرافیک و عملکرد پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5:

تفاوت گرافیک و عملکرد پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5

برخلاف PS4، PS5 می‌تواند از ویژگی‌های بصری پیشرفته مانند ردیابی اشعه در بازی‌هایی مانند Spider-Man: Miles Morales استفاده کند.

 

بارزترین ارتقاء پلی استیشن 5 نسبت به نسل قبلی خود به دلیل عملکرد گرافیکی بسیار بهبود یافته آن است. این کنسول با پشتیبانی از فناوری‌های بصری جدیدتر مانند نورپردازی با ردیابی پرتو، قادر به اجرای بازی‌ها با وضوح 4K است. PS5 همچنین می‌تواند ویدیو را تا ۱۲۰ فریم در ثانیه تولید کند که منجر به انیمیشن‌های روان‌تر و کنترل‌های پاسخگوتر می‌شود.

 

PS4 استاندارد به خروجی 1080p و حداکثر 60 فریم در ثانیه محدود شده است. PS4 Pro به‌روزرسانی‌شده و گران‌تر می‌تواند برخی از بازی‌ها را با کیفیت 4K تولید کند، اما فاقد سخت‌افزار برای اجرای اکثر بازی‌های 4K فراتر از 30 فریم در ثانیه یا مقابله با ویژگی‌هایی مانند ردیابی پرتو است.

 

PS5 همچنین دارای ویژگی‌های اضافی است که به بازی‌ها کمک می‌کند تا حس غوطه‌وری بیشتری نسبت به PS4 داشته باشند. این کنسول هنگام پخش عناوین پشتیبانی شده با هدفون، صدای Tempest 3D را ارائه می دهد و یک جلوه صدای فراگیر فضایی ایجاد می کند. کنترلر DualSense PS5 دارای جلوه های رومبل دقیق تری با بازخورد لمسی برای افزایش حساسیت است. این باعث می‌شود که با کشیدن ماشه‌های DualSense، اعمالی مانند کشیدن ماشه تفنگ، فشار دادن پدال گاز یا آماده کردن کمان متفاوت باشد.

 

تفاوت فضای ذخیره سازی پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5:

تفاوت فضای ذخیره سازی پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5

PS5 می‌تواند از درایوهای SSD M.2 مانند مدل WD Black استفاده کند تا زمان بارگذاری بسیار سریع‌تری را نسبت به PS4 فعال کند.

 

در حالی که تفاوت بین کیفیت بصری PS5 و PS4 قابل توجه است، حافظه داخلی PS5 ممکن است مهم ترین تفاوت بین این دو دستگاه باشد. درایو حالت جامد PS5 فوق العاده سریع است. در واقع، به اندازه کافی سریع است که تقریباً زمان بارگذاری را در بازی هایی مانند Marvel's Spider-Man و Ghost of Tsushima حذف می کند، که می تواند بین 30 تا 60 ثانیه طول بکشد تا صحنه های جدید در PS4 بارگذاری شود.

درایو حالت جامد داخلی PS5 از 825 گیگابایت شروع می شود، در حالی که مدل های جدید PS4 و PS4 Pro دارای هارد دیسک بسیار کندتر با 1 ترابایت فضا هستند. PS4 های قدیمی در ابتدا با درایوهای 500 گیگابایتی عرضه می شدند، اما این مدل ها متوقف شدند. مدل های استفاده شده و بازسازی شده هنوز برای فروش در دسترس هستند.

تفاوت جزئی در میزان فضای ذخیره سازی موجود در هر دو کنسول وجود دارد، به خصوص که بازی های PS5 می توانند فضای بیشتری را نسبت به بازی های PS4 اشغال کنند، اما افزایش سرعت PS5 یک مزیت بزرگ است. هر دو کنسول همچنین به شما امکان می دهند با ارتقا درایوهای داخلی یا افزودن حافظه خارجی، فضای ذخیره سازی را افزایش دهید، اما نمی توانید از درایو خارجی برای پخش عناوین PS5 استفاده کنید. بازی های ساخته شده برای PS4 را می توان برای استفاده در PS4 یا PS5 در یک درایو خارجی ذخیره کرد.

 

تفاوت بازی ها پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5:

تفاوت بازی ها پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5

PS5 مجموعه‌ای کوچک اما رو به رشد از بازی‌ها دارد که در PS4 در دسترس نیستند، مانند بازسازی The Last of Us Part I در سال 2022.

 

در گذشته، معرفی یک کنسول جدید مانند PS5 نشان دهنده پایان بازی های در حال توسعه برای دستگاه های قدیمی تر مانند PS4 بود. اما بیش از دو سال پس از عرضه PS5، تنها حدود دوازده بازی وجود دارد که به طور انحصاری روی PS5 قابل بازی هستند.

با این حال، در حالی که بسیاری از بازی‌های جدید همچنان در هر دو سیستم ظاهر می‌شوند، بازی‌ها در پلی‌استیشن 5 ظاهر و عملکرد بهتری دارند. نسخه‌های PS5 بازی‌هایی مانند Horizon: Forbidden West و God of War Ragnarok بهبودهای بصری و نرخ فریم کلیدی را نسبت به همتایان PS4 خود ارائه می‌دهند.

و انحصاری‌های PS5، مانند Returnal و Ratchet & Clank: Rift Apart، از درایو حالت جامد و قدرت گرافیکی PS5 استفاده خاصی می‌کنند و بازی آن‌ها را در PS4 غیرممکن می‌کنند. موارد انحصاری بیشتری نیز در راه است، از جمله عرضه بسیار مورد انتظار Marvel's Spider Man 2 در اواخر امسال.

PS5 همچنین با عناوین PS4 سازگار است، بنابراین گیمرها می توانند مجموعه فعلی خود را بدون خرید مجدد بازی به PS5 بیاورند. تنها استثناء این است که بازی های PS4 را روی دیسک های فیزیکی داشته باشید و نسخه دیجیتال PS5 را بدون درایو دیسک خریداری کنید. در این صورت هیچ راهی برای پخش نسخه های سخت خود در دستگاه جدید وجود ندارد. راه حل ساده برای افرادی که دیسک های PS4 دارند، خرید PS5 استاندارد کمی گران تر است تا به کتابخانه کامل خود دسترسی داشته باشند.

 

تفاوت تفریحات خانگی پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5:

تفاوت تفریحات خانگی پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5

PS5 می تواند برنامه هایی مانند Disney Plus را با کیفیت 4K پخش کند.

 

وقتی صحبت از پخش و پخش رسانه به میان می آید، PS5 و PS4 ویژگی های مشابه و برنامه های رسانه ای یکسانی مانند Netflix، HBO Max و Spotify را ارائه می دهند.

بزرگترین تفاوت این است که PS5 قادر به پخش با وضوح 4K است، در حالی که PS4 به 1080p محدود می شود، مگر اینکه PS4 Pro داشته باشید که دارای خروجی 4K نیز باشد. PS5 استاندارد همچنین دارای درایو بلوری 4K Ultra HD است، در حالی که مدل‌های PS4 فقط می‌توانند دیسک‌های Blu-ray معمولی را با کیفیت 1080p پخش کنند. اگر تلویزیون 4K ندارید، این در نهایت تجربه شما را تحت تأثیر قرار نمی دهد، اما داشتن گزینه ای برای وضوح بالاتر عالی است.

PS5 چند پیشرفت قابل توجه در رابط کاربری کنسول ارائه می‌کند، به بازیکنان اجازه می‌دهد سریع‌تر وارد بازی‌ها و برنامه‌ها شوند و دستاوردها را از داشبورد کنسول ردیابی کنند. پیمایش به منوهای کلیدی مانند تنظیمات صوتی و ویژگی های اجتماعی نیز آسان تر است.

 

تفاوت مشخصات پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5:

تفاوت مشخصات پلی استیشن 4 با پلی استیشن
مشخصات پلی استیشن 5 پلی استیشن 4 پلی استیشن 4 پرو
درایو دیسک Ultra HD Blu-ray (فقط مدل استاندارد) بلوری بلوری
ذخیره سازی 825 گیگابایت NVMe SSD هارد 500 گیگابایتی یا 1 ترابایتی هارد 1 ترابایتی

CPU

8 هسته، 3.5 گیگاهرتز 8 هسته 1.6 گیگاهرتز 8 هسته 2.1 گیگاهرتز
GPU 36 CU در 2.23 گیگاهرتز، 10.3 TFLOP 18 CU در 800 مگاهرتز، 1.84 TFLOPS 36 CU در 911 مگاهرتز، 4.2 TFLOPS
پورت ها 3 USB-A، 1 USB-C، 1 HDMI 2 پورت USB، 1 پورت HDMI، 1 پورت AUX 3 پورت USB، 1 پورت HDMI، 1 پورت اپتیکال، 1 پورت AUX
حافظه 16 گیگابایت GDDR6 8 گیگابایت GDDR5 8 گیگابایت GDDR5
خروجی HDMI 4K در 120 هرتز، 8K (از طریق به روز رسانی آینده) 1080p در 60 هرتز 4K در 60 هرتز

 

سخن پایانی

 

PS5 یک ارتقاء شایسته نسبت به PS4 است

 

PS5 یک ارتقاء شایسته نسبت به PS4 است.

 

PS5 تقریباً از هر لحاظ نسبت به PS4 استاندارد که تقریباً 10 سال از عمر آن می گذرد، ارتقاء قابل توجهی ارائه می دهد. با قیمت 400 دلار PS5 Digital Edition، پلی استیشن 4 پرو نیز منسوخ شده است. کیفیت بازی‌های PS5، پشتیبانی کامل از رسانه‌های 4K، زمان بارگذاری سریع‌تر و ویژگی‌های اضافی مانند بازخورد لمسی، PS5 را برای دارندگان فعلی PS4 بیش از ارزش ارتقاء می‌کند.

اگر قصد خرید یک کنسول کاملاً جدید را در سال 2023 دارید، دلیلی وجود ندارد که PS4 را به نسخه استاندارد یا دیجیتال PS5 انتخاب کنید. افزایش عملکرد ارزش پول اضافی را دارد و سیستم‌های PS5 اکنون به طور مرتب در انبار موجود هستند. با این حال، یک پلی استیشن 4 دست دوم که با تخفیف فروخته می شود، برای گیمرهای جوان و معمولی که نمی خواهند روی PS5 گرانتر سرمایه گذاری کنند، گزینه بدی نیست.


0 دیدگاه

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید
ورود ثبت نام

اشتراک گذاری